Od nepamäti človek polemizuje nad otázkou posmrtného života.Prídťe sa pozrieť na kresťanský pohľad v spojení s pohľadom moderného umenia, ktorý prezentuje v expozícii Storočia v umení, v časti ikon VSM Helmut Bistika.
Pavol Mušinsky (Pawel Muszińksky) : Posledný súd. 1654.
Tempera na dreve.
Pavol Mušinsky (Pawel Muszińksky): Posledný súd. 1654.
Tempera na dreve.
Ikonopisec pochádzal z mestečka Muszina v Malopoľskom vojvodstve.
Pôvodný kostolík v Jedlinke neďaleko Bardejova, z ktorého ikona pochádza, už neexistuje. Ten novší, ktorý tam stojí dodnes a bol zasvätený Panne Márii Bohorodičke, bol postavený až v roku 1763, no niektoré ikony z neho pochádzajú zo 17. storočia. Kostolík v Kožuchovciach postavili v r. 1741, teda o dvadsať rokov skôr, a tak sa, pravdepodobne v tomto medziobdobí, táto ikona dostala do jeho mobiliára. Teraz kostolík stojí na nádvorí múzea, kde bol v roku 1927 prevezený a znovu postavený po rozsiahlych reštaurátorských zásahoch. Samotná ikona spolu s ostatnými fragmentmi jeho ikonostasu je od roku 1992 súčasťou stálej expozície Storočia v umení.
Autorom tejto, po 20.rokoch inej, aj keď iba dočasnej, ale určite invenčnej inštalácie je Helmut Bistika, slobodne tvoriaci umelec, zaoberajúci sa maľbou, grafikou a tvorbou umeleckých objektov.
Bola realizovaná pri príležitosti 140.výročia vzniku Východoslovenského múzea.