Východoslovenské múzeum od 5.10.2018 prezentuje v múzeu v Tokaji dielo od Ignáca Klimkoviča “Osídľovanie”, ktoré bolo v roku 2018 reštaurované s finančnou podporou Národného kultúrneho fondu Maďarska. Dielo reštauroval Mgr.art. Rudolf Lacko.
Ignác Klimkovič (1800 – 1853, pokrstený v Okoličnom 8. júna 1800 ako Ignatius Calaszanti) autodidakt, ale úspešný a činorodý umelec, ktorého práce možno ešte aj dnes obdivovať vo viacerých kostoloch na Slovensku. Na umeleckú dráhu sa vydal až v dospelosti, ale bol prvým z rodu, ktorý sa umeniu a umeleckému remeslu venoval naplno a jeho výrazná osobnosť formovala aj vzťah k umeniu u jeho synov. Kariéru začal pôvodne učením za banského dôstojníka, nasledujúc svojich predkov, no v smolníckych baniach nepracoval dlho, po vážnom úraze nebol viac schopný toto povolanie vykonávať. Ako dvadsaťtriročný sa presťahoval zo Smolníka do Košíc.
Základné umelecké vzdelanie získal Ignác už u otca Floriána st. a strýka Františka st. Svoje umelecké zručnosti trénoval reprodukovaním napr. grafických predlôh, a tento princíp tvorby využíval počas celej svojej umeleckej kariéry, rovnako ako jeho otec a strýko.
V Košiciach si mladý umelec založil vlastnú dielňu, a začína ako zručný rezbár, reštaurátor, pozlacovač a príležitostný maliar interiérov kostolov. Získava si výbornú povesť a jeho klientela sa rozšírila i za hranice dnešného Abova, na sever až po Horný Zemplín, Spiš a na západ do oblasti Gemera.
V Košiciach spoznal aj svoju budúcu ženu Máriu Sarvašovú/Szarvasovú s ktorou mal šesť detí. Najstaršieho syna Štefana , o dva roky mladšieho Františka, potom dcéru Barboru , syna Floriána ml. a dvojičky Gabriela a Vojtecha. František a Vojtech, patria k tým najznámejším umelcom z rodu a boli spolu s Gabrielom zakladateľmi Hornouhorského muzeálneho spolku, terajšieho Východoslovenského múzea v Košiciach.
Na obraze „Osídľovanie“ (Zaujatie vlasti „Honfoglalás“) z r.1838 je zobrazená scéna príchodu maďarských kmeňov do Karpatskej kotliny, vo výjave pestro odetých hodujúcich ozbrojencov, obsluhovaných jednoducho odetými miestnymi obyvateľmi. V zadnom pláne s vinicami a vojenským táborom. Výjav je namaľovaný v ilustratívnej štylizácii pripomínajúcej dobové kartové obrázky. Dielo je pandantom obrazu „Príchod Maďarov“ signované „podľa predlohy Mathiasa Hitnera“. Ten sa nachádza tiež v zbierkach Východoslovenského múzea a formálne znaky diel naznačujú, že Ignác Klimkovič aj toto dielo vytvoril podľa predlohy toho istého autora.
Dielo daroval do zbierok Hornouhorského muzeálneho spolku košický mešťan Tordássy András, člen Hornouhorského muzeálneho spolku. Okrem iných verejných funkcií bol aj členom tzv. Policajnej komisie, zodpovednej za bezpečnosť v meste.
Na dolnom okraji sa nachádza kartuša s nápisom:
Preklad zo staromaďarčiny: Pustý kraj Tokaja a Potysia / pamiatka večného pokoja našich predkov / kde sa spojila plavá Tysa s Bodrogom / dedičné miesto nášho maďarského národa / kde vypil Arpád kalich vína so svojimi bojovníkmi / ako oldomáš veľkého víťazstva pri Tokaji.