MIKO SEVERA
FOTOGRAFIA V MODROM ŠATE
Unikátnym spojením viacerých fotografických a kreatívnych techník akými sú napríklad kyanotypia, mokrý kolodiový proces, analógová fotografia, polaroidy, polaroidný transfer, skeny, digitálna fotografia sa zrodila výstava fotografií v modrom šate. Spleť týchto techník a prelínaní je na fotografiách priznaný. Vrstva po vrstve, myšlienka po myšlienke je vo finálnom štádiu vyvolaná na akvarelový papier jednou z najstarších fotografických technik- kyanotypiou, ktorú v roku 1842 vynašiel sir John Herschel. Kyanotypia využíva foto-citlivosť železitých solí, čím vytvára výrazne modré fotografie. Tie sa následne dajú spracovávať, tónovaním a bielením, je možné vytvoriť od jasných modrých až po tmavohnedé až čiernobiele kyanotypie. Autor sa touto výstavou snaží presvedčiť diváka o tom, že pre neho proces umeleckej tvorby nie je len jemným a čistým znázorňovaním poctivo pripravených námetov. Nie je to ani bohémske a bezstarostné zhmotňovanie umelcových myšlienok, ako si to väčšinou divák predstavuje. Výstava odráža vnútorný boj, neistotu, tvrdú prácu umelca, kedy sa na svet rodia umelecké diela, ako samostatne žijúce predmety. Proces tvorby je pre neho paradoxne deštruktívnym postupom, kedy rozoberá svoje myšlienky na menšie kusy a následne sa ich snaží spájať do jednotlivých celkov. Veľké množstvo diel neprežije svoj zrod a na svetlo sveta sa nikdy nedostanú, iné zažiaria na výslní. Každý umelec je individuálna osobnosť, ale ak to so svojou tvorbou myslí úprimne, každé vytvorené dielo zanechá v ňom stopu. Preto sa autor rozhodol priznať a zanechať stopy tvorby a zrodu priamo na vytvorených dielach. Tak ako zanechá maliar stopu po štetci na plátne, tak preto pre niektorých často nežiadúce prvky ako fľaky, škrabance, špina či trhliny nie sú len vecou konečného dizajnu, ale sú práve spomínanou stopou.
Miko Severa je fotograf kombinujúci viaceré fotografické techniky, od tých moderných, až po tie najstaršie. Fotografia je pre neho oknom do drobného príbehu, ktorý by mal divákovi, nielen niečo odkázať, ale celého ho uchopiť a vtiahnuť do deja. Verí, že umenie dokáže vytvárať pridanú hodnotu nielen pre jednotlivcov, ale tvrdí, že by sme ho mohli považovať dokonca za jeden z parametrov určovania celkovej vyspelosti spoločnosti. Spojením obsahovej a formálnej stránky by podľa autora mala vzniknúť fotografia, na ktorej je na čo sa dívať, je originálna, autentická a vzácna.
Miko Severa
Michal Kostovčík – (košický umelecký fotograf, ktorý vystupuje a tvorí pod pseudonymom Miko Severa), sa zaoberá umeleckou, scénickou fotografiou v ateliéri a v kontraste s ňou aj dokumentárnou fotografiou, pri ktorej autor minimálne zasahuje do snímanej scény. Práca tohto fotografa je poznačená kontrastom nielen obsahom fotografických námetov, ale aj vizuálnym prevedením. V dobe všadeprítomnej digitálnej fotografie pracuje s alternatívnymi fotografickými technikami ako sú: kyanotypia (modrotlač), mokrý kolodiový proces na plech a sklo, ktorých vznik sa datuje do druhej polovice 19. storočia. Autor ďalej pracuje s kontaktmi, ktoré vytvára z negatívov veľkého, stredného aj malého formátu. Vysokoškolsky vzdelaný, no nie však v odbore umenia, pracuje s fotografiou aktívne od roku 2004. Tá sa od nenápadného koníčka stala cez záľubu až poslaním tvoriť, ktorá plne pohltila umelca a prakticky sa stala jeho neodmysliteľnou súčasťou, riadi a ovplyvňuje jeho spôsob nazerania na svet neustále. Cez niekoľko súkromných výstav (v Košiciach a Medzeve) sa dopracoval až k predaju svojich diel cez internet. Projekty, na ktorých pracuje sú pohľadom plným otázok. Autor uprednostňuje formu tónovanej kyanotypie v striedaní s klasickou filmovou fotografiou. Fotografie vytvára v 3 až 5 kópiach, aby vyzdvihol ich vzácnosť a originalitu.
Východoslovenské múzeum v Košiciach
Galéria bašta
Hrnčiarska 7
vernisáž výstavy: 25. apríla 2019 o 17:00
trvanie výstavy: 25.5. - 2.6. 2019
vstupné: 1€